Nysa to ważny węzeł komunikacyjny, który odgrywa kluczową rolę w polskim systemie kolejowym. Obecnie jest to czterokierunkowa stacja, chociaż pierwotnie zaplanowana była jako sześcio-kierunkowa.
Węzeł kolejowy w Nysie obsługuje pięć linii kolejowych, z czego trzy z nich pozwalają na ruch pasażerski. To oznacza, że stacja jest istotnym punktem dla podróżnych, którzy mogą korzystać z różnorodnych połączeń.
W bliskim sąsiedztwie stacji znajdują się między innymi nieużywane i popadające w ruinę lokomotywownie, co może świadczyć o bogatej historii tego miejsca oraz dawnym znaczeniu kolei w regionie.
Stacja położona jest przy ulicy Racławickiej, w pobliżu dworca PKS, co czyni ją wygodnym punktem przesiadkowym i ułatwia podróże zarówno lokalne, jak i dłuższe trasy.
Ruch pasażerski
W roku 2018 stacja kolejowa w Nysie przyciągała 1000–1500 pasażerów dziennie. Przez następne lata, w roku 2022, liczba pasażerów na dobę wzrosła do 1200, co świadczy o zwiększeniu zainteresowania transportem kolejowym w regionie.
Historia
Dworzec kolejowy usytuowany przy ulicy Racławickiej, blisko centrum Nysy, to niezwykle ważny obiekt z bogatą historią. Powstał w 1878 roku, kiedy to zainaugurowano jego działalność. Aż do 1945 roku pełnił on funkcję dworca głównego na Podsudeckiej Magistrali Kolejowej, będąc jednocześnie jednym z kluczowych punktów tej linii.
W okresie swojej świetności, stacja dysponowała rozwiniętą infrastrukturą kolejową, w tym lokomotywowniami oraz wieżą wodną, a także przejściem podziemnym łączącym perony. Niestety, w 1945 roku doszło do tragicznych wydarzeń – dach dworca został zbombardowany, co spowodowało jego całkowite spalenie, a część budynku uległa zawaleniu.
W 1957 roku na miejscu zniszczonego obiektu zbudowano nowy dworzec, który przetrwał do dzisiaj, stanowiąc symbol kolejowej historii Nysy.
Przed 1945 rokiem istniały także inne stacje kolejowe w Nysie, obsługujące lokalne trasy do Kałkowa oraz Ścinawy Małej, zarządzane przez firmę Lenz & Co. Po przeciwnej stronie ulicy Racławickiej istniała stacja Nysa Miasto, a około 1 km dalej, przy torach Podsudeckiej Magistrali Kolejowej, znajdował się Nysa Dworzec Mały, znany również jako Mała Nysa. Trasy na tych liniach biegły w kierunku Ścinawy, gdzie wiadukt przebiegał nad torami magistrali, a kolejną stacją w tej linii była Nysa Nowy Świat. W kierunku Kałkowa tory prowadziły dalej wzdłuż magistrali, z Nysą Górną Wsią (Nysą przedmieściem) jako następną przystankiem.
W 2016 roku obiekt został przekazany lokalnemu samorządowi, który planuje przekształcenie dworca (wraz z pobliskim Dworcem PKS) w nowoczesne Centrum Przesiadkowe, co przyczyni się do dalszego rozwoju transportu w regionie.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 27.01.2020 r. [dostęp 30.01.2020 r.]
- Coraz bliżej nowego dworca PKP i PKS – iLoveNysa.pl [online], ilovenysa.pl [dostęp 26.08.2018 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lądowisko Nysa | Nysa WschodniaOceń: Nysa (stacja kolejowa)