Miejski Zakład Komunikacyjny w Nysie Sp. z o.o. to istotny przewoźnik na lokalnym rynku transportowym, który zapewnia usługi w zakresie przewozu osób. Działa na terenie zarówno samego miasta Nysa, jak i okolicznych gmin.
W ramach swojej działalności, spółka organizuje komunikację miejską, oferując mieszkańcom i podróżnym dostęp do 12 linii autobusowych, które obsługują obszar gmin Nysa oraz Otmuchów. Te linie autobusowe odgrywają kluczową rolę w codziennym życiu lokalnej społeczności, ułatwiając przemieszczanie się mieszkańców z miejsca na miejsce.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Nysie ma długą historię, bowiem rozpoczął swoją działalność już w 1954 roku. Przez lata zbudował solidną reputację, stając się niezawodnym przewoźnikiem, który dostosowuje ofertę do potrzeb swoich pasażerów.
Świadczone usługi
Miejski Zakład Komunikacji w Nysie oferuje szereg różnorodnych usług, które są dostosowane do potrzeb lokalnej społeczności oraz klientów zewnętrznych.
- wynajem autobusów,
- usługi reklamy na pojazdach i na przystankach,
- serwis klimatyzacji,
- wymiana opon,
- serwis samochodów osobowych,
- dysponowanie Okręgową Stacją Kontroli Pojazdów,
- na terenie MZK utworzono duży parking dla samochodów ciężarowych i autobusów.
Historia
Geneza zakładu
Początek miejskiej komunikacji autobusowej w Nysie sięga lat 50. XX wieku. W owym czasie Nysa była znacznie większym miastem pod względem powierzchni terytorialnej niż Opole, które było stolicą nowo utworzonego województwa. Na decyzję o powołaniu miejskiego zakładu komunikacyjnego w Nysie wpłynęły istotne argumenty, takie jak:
- duże oddalenie działów peryferyjnych,
- konieczność sprawnego dowozu mieszkańców do miejsc pracy.
16 lutego 1954 roku Prezydium Miejskiej Rady Narodowej podjęło decyzję o założeniu MZK, opierając się na uchwale Prezydium Rady Ministrów z dnia 10 października 1953 roku. Nowo powstały zakład został włączony do struktur Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.
Początki zakładu
Wkrótce po utworzeniu MZK, w tym samym miesiącu, uruchomiono pierwszą linię. Autobusy kursowały na trasie: Grodkowska – Bramy Grodkowskiej – Szlak Chrobrego – Krzywoustego – Chopina – Prudnicka – Piłsudskiego. Linię tą obsługiwały cztery wysłużone autobusy marki Mavag, które przekazało miasto Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Katowic. Już na początku roku autobusy te zaczęły ulegać poważnym awariom – w trzech z zepsuł się tylny most, a w czwartym awarii uległ silnik.
W związku z nadchodzącymi wyborami lokalnymi, które miały miejsce 5 grudnia 1954 roku, Miejski Komitet Frontu Narodowego postanowił uruchomić drugą linię autobusową. Nowa trasa miała biec od ul. Piłsudskiego przez Mariacką, plac Staromiejski, Bohaterów Warszawy, Ujejskiego do Chełmońskiego. Linia ta rozpoczęła działalność na początku 1955 roku, jednak już 25 maja tegoż roku, w związku z dużymi stratami finansowymi, zdecydowano się na zmianę trasy, omijając Bohaterów Warszawy i Mariacką na rzecz Chopina, Prudnicką, Mickiewicza w kierunku dzielnicy Zamłynie. Kolejne plany dotyczące linii pojawiły się 18 listopada 1955 roku, gdy Miejska Rada Narodowa chciała uruchomić linię na trasie: aleja Wojska Polskiego – Górna Wieś, finalnie otworzono ją 26 lipca 1956 roku.
Dalszy rozwój
Na koniec lat 50. XX wieku Miejski Zakład Komunikacyjny dysponował osiemnastoma autobusami, z czego pięć było w eksploatacji, a trzy w rezerwie. Następne lata przyniosły dynamiczny wzrost liczby mieszkańców miasta, co wynikało z powstawania nowych osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty. W taki sposób uruchamiano kolejne linie autobusowe. W roku 1974 układ linii w MZK był następujący:
- 1: Ujejskiego – Kilińskiego – Krzywoustego (Poczta) – Piastowska – Dworzec PKP – Wrocławska – Kostrzewy – Prudnicka – Prusa – Kochanowskiego – Kwiatowa – Długosza – Krawiecka (ZUP) – Świerczewskiego,
- 2: Otmuchowska (końcówka) – Otmuchowska koszary – Skrzyżowanie Otmuchowska – Górna – Poniatowskiego – Słowiańska – Bramy Grodkowskiej – Dworzec PKP – Wrocławska – Kostrzewy – Prudnicka – Prusa – Kochanowskiego – Kwiatowa – Długosza – Kruczkowskiego (PKS) – Gdańska – Morcinka – Dolna Wieś,
- 3: Aleja Wojska Polskiego (końcówka) – Aleja Wojska Polskiego Cukry II – Aleja Wojska Polskiego Cukry I – Brama Grodkowska – FSD – Krzywoustego (Poczta) – Kostrzewy – Prudnicka – Prusa – Kochanowskiego – Kwiatowa – Długosza – Krawiecka (ZUP) – Świerczewskiego,
- 4: Złotogłowice (końcówka) – Złotogłowice II – Złotogłowice I – Grodkowska-daszek – Grodkowska-MZDiM – Brama Grodkowska – Dworzec PKP – Wrocławska – Kostrzewy – Prudnicka – Prusa – Kochanowskiego – Kwiatowa – Długosza – Krawiecka (ZUP) – Baligrodzka – ZE Rozdzielnia (NŻ) – Hajduki I (NŻ) – Hajduki (końcówka) – Hajduki II (NŻ) – Kępnica,
- 5: Goświnowice (końcówka) – Goświnowice I (NŻ) – Goświnowice II (NŻ) – Jędrzychów (końcówka) – Jędrzychów II (NŻ) – Skrzyżowanie Otmuchowska – Ujejskiego – Kilińskiego (NŻ) – Krzywoustego Poczta – Kostrzewy – Prudnicka – Mickiewicza (NŻ) – Mickiewicza-Sienkiewicza – Mickiewicza (wylotówka) – Skrzyżowanie Zamłynie – Biała Nyska – Biała Nyska I (NŻ) – Morów – Iława,
- 6: Bramy Grodkowskiej – FSD – Krzywoustego (Poczta) – Kostrzewy – Prudnicka – Mickiewicza (NŻ) – Mickiewicza/Sienkiewicza – Rodziewiczówny Technikum Rolnicze – Górna Wieś – Długosza/Kwiatowa – Długosza (ZUP) – Krawiecka (ZUP),
- 7: Radzikowice – Radzikowice I (NŻ) – Jędrzychów (końcówka) – Jędrzychów (NŻ) – Skrzyżowanie Otmuchowska – Ujejskiego – Kilińskiego (NŻ) – Krzywoustego (Poczta) – Kostrzewy – Prudnicka – Prusa – Kochanowskiego – Kwiatowa – Długosza – Krawiecka (ZUP) – Świerczewskiego (końcówka) (NŻ) – Niwnica I (NŻ) – Niwnica II (NŻ) – Domaszkowice,
- A: Aleja Wojska Polskiego (końcówka) – Aleja Wojska Polskiego Cukry II – Aleja Wojska Polskiego Cukry I – Bramy Grodkowskiej – FSD – Krzywoustego (Poczta) – Kostrzewy – Prudnicka – Mickiewicza (NŻ) – Mickiewicza/Sienkiewicza – Mickiewicza (wylotówka) – Skrzyżowanie Zamłynie – Siestrzechowice – Koperniki.
W ramach WPK w Opolu
W październiku 1975 roku, na mocy decyzji władz wojewódzkich, MZK w Nysie stał się częścią Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Opolu, które objęło organizację komunikacji miejskiej w miastach: Opolu, Nysie i Kędzierzynie-Koźlu. Nyska filia WPK dysponowała w tym czasie 34 autobusami, w tym 10 autosanami. Wg planów potrzeb przewozowych, zakład potrzebował 37 autobusów. Łącznie istniało dziewięć stałych linii autobusowych oraz jedna sezonowa, dedykowana do transportu w okresie letnim nad jezioro. Współczynnik wykorzystania taboru wyniósł 94%, co znacznie przekraczało zaplanowane 80%. MZK codziennie obsługiwało 30 000 pasażerów, podczas gdy łączna długość tras wynosiła 6700 km dziennie. Do istotnych przeszkód, które utrudniały realizowanie rozkładów jazdy, zaliczano: przejazdy kolejowe, remonty, objazdy oraz złą nawierzchnię dróg.
W okresie przynależności do WPK, Zakład Nysa dysponował numerami bocznymi od 1 do 50.
Reaktywacja MZK
Dnia 17 grudnia 1991 roku Rada Miejska w Opolu podjęła uchwałę o przejęciu Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. W ten sposób Zakład Nysa otrzymał samodzielność i został przekształcony w Miejski Zakład Komunikacyjny, funkcjonujący jako jednostka budżetowa gminy miejsko-wiejskiej Nysa. W latach 90. XX wieku doszło do przekształcenia zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której to formie prawnej działa do dzisiaj, zapewniając transport publiczny w mieście Nysa oraz pobliskich wsiach i gminach. Całość udziałów tej spółki należy do gminy miejsko-wiejskiej Nysa.
Tabor
W Miejskim Zakładzie Komunikacji w Nysie flota pojazdów odgrywa kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu transportu publicznego. Na stanie MZK Nysa znajduje się 32 autobusy miejskie i 4 autobusy szkolne/wycieczkowe, co czyni tabor jednym z istotnych elementów zorganizowanej komunikacji w tym regionie. Warto zauważyć, że większość z tych pojazdów to nowoczesne jednostki, które spełniają aktualne normy ekologiczne oraz zapewniają komfort podróżowania.
Typ | Model | _ | Ilość | Typ | Model | Ilość |
---|---|---|---|---|---|---|
Autobusy miejskie | Autosan A1010M | _ | 2 | Autobusy szkolne / wycieczkowe | Jelcz LO90M | 2 |
Solbus B9,5 | _ | 7 | ||||
SOR BN 12 | _ | 7 | ||||
SOR BN 8,5 | _ | 2 | MAN AO1 | 1 | ||
SOR BN10,5 | _ | 7 | Scania TK 400 | 2 | ||
Solbus SN11 | _ | 7 | ||||
Łączna liczba pojazdów | 32 | Łączna liczba pojazdów: | 5 |
Linie
Aktualnie, w granicach miasta Nysa, dostępnych jest 12 linii autobusowych, które zapewniają transport dla mieszkańców oraz odwiedzających.
Numer linii | Trasa |
---|---|
E | Piłsudskiego Wiadukt – Prudnicka – Celna – Bracka – Rynek – Wrocławska – Kolejowa – Racławicka |
1 | (Jarnołtów – Kijów – Nadziejów – Koperniki – Morów – Biała Nyska –) Przełęk – Podkamień – Długosza – Rodziewiczówny – Sudecka – Mickiewicza – Moniuszki – Szopena – Piastowska – Kolejowa – Bramy Grodkowskiej – Orląt Lwowskich – Regulice |
2 | Zajezdnia – Piłsudskiego – Długosza – Kochanowskiego – Prusa – Mickiewicza – Moniuszki – Szopena – Piastowska – Kolejowa – Bramy Grodkowskiej – Słowiańska – Eichendorffa – Saperska – Skorochów – Głębinów |
3 | Lipowa – Wierzbięcice – Niwnica – Piłsudskiego – Głuchołaska – Długosza – Rodziewiczówny – Sudecka – Mickiewicza – Moniuszki – Szopena – Piastowska – Kolejowa – Bramy Grodkowskiej – Słowiańska – Eichendorffa – Otmuchowska – Skorochów |
4 | Kępnica – Hajduki Nyskie – Czarnieckiego – Piłsudskiego – Wiadukt – Polmozbyt – Moniuszki – Szopena – Kolejowa – Bramy Grodkowskiej – Podzamcze – Złotogłowicka Cmentarz – Złotogłowice – Hanuszów |
5 | Zajezdnia – Piłsudskiego – Zwycięstwa – Wiadukt – Polmozbyt – Moniuszki – Szopena – Krzywoustego – Plac Kilińskiego – Ujejskiego – Chełmońskiego – Jędrzychów – Goświnowice – Suszkowice – Wójcice – Otmuchów (– Śliwice / – Sarnowice / – Nieradowice) |
6 | Kubice – Wyszków Śląski – Konradowa – Jagiellońska – Polmozbyt – Mickiewicza – Moniuszki – Szopena – Krzywoustego – Plac Kilińskiego – Ujejskiego – Eichendorffa – Poniatowskiego – Słowiańska – Podzamcze – Złotogłowicka Cmentarz – Rusocin |
7 | Domaszkowice – Niwnica – Piłsudskiego – Zwycięstwa – Wiadukt – Polmozbyt – Moniuszki – Szopena – Krzywoustego – Plac Kilińskiego – Ujejskiego – Chełmońskiego – Jędrzychów – Goświnowice – Radzikowice – Sękowice |
8 | Kierunek 1: Iława – Morów – Biała Nyska – Orzeszkowej – Jeziorna – Mickiewicza – Moniuszki – Szopena – Piastowska – Kolejowa – Bramy Grodkowskiej – Aleja WP Kierunek 2: Aleja WP – Bramy Grodkowskiej – Kolejowa – Piastowska – Szopena – Gierczak – Prudnicka – Mickiewicza – Jeziorna – Orzeszkowej – Biała Nyska – Siestrzechowice – Kwiatków – Koperniki – Morów – Iława |
9 | (Konradowa – Jagiellońska –) Nowowiejska – Morcinka – Reymonta – Gdańska – Jagiełły – Mazowiecka – Kolejowa – Piastowska – Szopena – Gierczak – Prudnicka – Mickiewicza – Rodziewiczówny – Górna Wieś – Krasińskiego – Piłsudskiego – Nowowiejska (– Jagiellońska – Konradowa) |
12 | Kierunek 1: Iława – Morów – Koperniki – Siestrzechowice – Biała Nyska – Orzeszkowej – Mickiewicza – Moniuszki – Szopena – Piastowska – Kolejowa – Bramy Grodkowskiej – Aleja WP Kierunek 2: Aleja WP – Bramy Grodkowskiej – Kolejowa – Piastowska – Szopena – Gierczak – Prudnicka – Mickiewicza – Orzeszkowej – Biała Nyska – Morów – Iława |
14 | Zajezdnia – Piłsudskiego – Głuchołaska – Prusa – Mickiewicza – Moniuszki – Szopena – Piastowska – Kolejowa – Bramy Grodkowskiej – Słowiańska – Eichendorffa – Otmuchowska – Skorochów |
Przypisy
- Schematy linii MZK [online], www.mzk.nysa.pl [dostęp 24.06.2023 r.]
- Rozkład wg linii [online], www.mzk.nysa.pl [dostęp 24.06.2023 r.]
- Informacja dotycząca działalności MZK w Nysie uzyskana w siedzibie spółki w dniu 10.03.2012 roku.
- a b c d Początki MZK w Nysie, za: forum.nysa.pl [on-line] [dostęp 11.03.2012 r.]
- a b Historia MZK w Opolu. mzkopole.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-06-09)]. [on-line] [dostęp 12.03.2012 r.]
- Układ linii MZK Nysa z lat 70. XX wieku według forum.nysa.pl za Archiwum MZK w Nysie [on-line] [dostęp 11.03.2012 r.]
- Informacja na forum.nysa.pl [on-line] [dostęp 11.03.2012 r.]
- Układ komunikacyjny dla miasta Nysy, opracowany przez Biuro Studiów Projektów Gospodarki Komunikacyjnej w Opolu w 1974 roku.
- Uchwała Miejskiej Rady Narodowe nr 22/89/56 z 11.06.1956 r. w sprawie powołania III linii autobusowej MZK
- a b J. Kębłowski, Nysa, Wrocław 1972.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Hala Nysa | Park miejski w Nysie | Skarbiec św. Jakuba | Nagrobek Wacława II legnickiego | Carolinum (Nysa) | Dom Wagi Miejskiej w Nysie | Jędrzychów (Nysa) | Muzeum Powiatowe w Nysie | Stadion Polonii Nysa | Dzwonnica przy bazylice św. Jakuba i św. Agnieszki w Nysie | Fontanna Trytona w Nysie | Spółdzielnia Pracy Cukry Nyskie | Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie | Karłów (Nysa)Oceń: Miejski Zakład Komunikacji w Nysie